Pengenalan
Pelan Pembangunan Pendidikan telah dibangunkan bagi menilai
prestasi semasa sistem pendidikan Malaysia dengan mengambil kira secara
objektif pencapaian lampau dan membandingkannya dengan tanda aras
antarabangsa. Pelan ini melakarkan visi sistem pendidikan dan murid yang
dapat memenuhi keperluan negara pada masa depan. Pelan ini juga
mencadangkan 11 anjakan strategik dan operasi yang perlu dilaksanakan
oleh Kementerian bagi mencapai visi yang dihasratkan. Usaha yang telah
dirangka dan akan dilaksanakan untuk mentransformasi sistem pendidikan
negara diharap dapat difahami dengan jelas oleh masyarakat
keseluruhannya.
Aspirasi Sistem Pendidikan Malaysia
Pelan pembangunan pendidikan ini berhasrat untuk mencapai lima
keberhasilan teras pendidikan bagi menentukan kejayaaan sistem
pendidikan Malaysia secara keseluruhan, iaitu akses, kualiti, ekuiti,
perpaduan dan kecekapan (Ekshibit 7). Keberhasilan yang ditetapkan ini
adalah selari dengan aspirasi yang disuarakan oleh peserta Dialog
Nasional Pendidikan Kebangsaan. Sistem pendidikan berprestasi tinggi
juga menetapkan teras yang sama yang perlu dicapai. Tindakan bagi
merealisasikan lima teras berkenaan adalah penting, dan tidak ada
inisiatif dalam teras berkenaan yang boleh dilaksanakan secara
berasingan, malah perlu disepadukan dan digerakkan secara bersama.

Aspirasi Murid
Menjangkaui seluruh sistem pendidikan ini, pihak berkepentingan
jelas mengenai konsep “kualiti” yang perlu ada pada setiap murid. Maka
pendidik, ibu bapa, murid dan semua ahli masyarakat perlu bersatu dalam
merealisasikan visi pendidikan sebagai wadah pembangunan murid yang
holistik dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Visi ini juga
menjadi asas kepada semua usaha penambahbaikan sistem pendidikan sejak
Falsafah Pendidikan Kebangsaan digubal pada tahun 1988.
![]() |
Add caption |
Anjakan Utama Untuk Mentransformasikan Sistem Pendidikan Negara
Anjakan 9 : Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas
Mengapakah perlu? : Kajian antarabangsa
menunjukkan dengan jelas bahawa proses pembelajaran turut berlaku di
luar sekolah, termasuk di rumah dan dalam masyarakat. Di Malaysia,
kira-kira satu per empat daripada masa murid yang berumur antara tujuh
hingga 17 tahun dihabiskan di sekolah. Oleh itu, keutamaan kini adalah
melakukan anjakan daripada “pembelajaran sekolah” kepada “sistem
pembelajaran” dengan melibatkan ibu bapa, masyarakat, sektor swasta dan
sektor sosial sebagai rakan dalam membantu pembelajaran murid. Kajian
antarabangsa menunjukkan bahawa sesetengah pelibatan yang demikian
meninggalkan kesan yang signifikan. Sebagai contoh, kajian OECD tentang
PISA menunjukkan bahawa sesetengah aktiviti antara ibu bapa dengan anak,
seperti membaca pada setiap hari atau membincangkan kegiatan harian,
dapat meningkatkan keberhasilan murid secara signifikan tanpa mengambil
kira latar belakang sosioekonomi. Kajian antarabangsa juga membuktikan
bahawa sekolah yang melibatkan sektor perniagaan, organisasi awam dan
institusi pengajian tinggi mendapat manfaat termasuklah gred yang lebih
tinggi dan ketakhadiran murid yang rendah.
Apakah bentuk kejayaan? : Setiap ibu bapa akan
menjadi rakan yang aktif dalam proses pembelajaran anak mereka, bukan
sahaja melalui aktiviti yang lazim, seperti hari sukan dan hari
penyerahan kad laporan, tetapi juga menerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru
(PIBG) yang menyediakan maklum balas tentang hal ehwal pengurusan
berasaskan sekolah. Di samping itu, penggunaan sarana ibu bapa juga
menyokong pembelajaran murid. Sekolah juga akan mempunyai rangkaian
masyarakat dan sektor swasta sebagai rakan yang mampu memberikan
sumbangan kepakaran kepada kemajuan sekolah. Penglibatan semua pihak
berkepentingan ini akan mewujudkan ekosistem pembelajaran yang
menegaskan pengajaran ilmu, kemahiran dan nilai kepada murid di sekolah.
Sumber : Laporan Awal – Ringkasan Eksekutif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025 (September 2012)
Hasrat
Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan Sarana Ibu Bapa dan Sarana Sekolah
sebagai inisiatif kebangsaan bagi meningkatkan penglibatan ibu bapa,
komuniti dan sektor swasta ke arah bersatu dan menyokong satu matlamat
iaitu membantu murid berjaya. Penglibatan anda mampu mengubah sistem
pendidikan negara ke arah kecemerlangan dan kemenjadian murid seperti
yang diharapkan.